Ever renovating city: Willem van der Hofstede

Paintings.
27 March-24 May 2008
open: 27-29 March, 3-5, 17-19 april,15-17, 22-24 May from 2-5 pm
and by appointment.


Acrylic paint, 60x120 cm, 2007

Interview with Willem van der Hofstede.
First an second part.



The theme of the paintings is the city and specially the renovating city. For years Van der Hofstede has been painting and taking photographs of the skyline of The Hague and the buildings that are going to be destroyed.



Press Release (Dutch)

Het thema van the schilderijen is de stedelijke omgeving en dan vooral de stadsvernieuwing. Van der Hofstede is al jaren bezig de Haagse hoogbouw op foto te zetten alsook panden die leegstaan om gesloopt te worden.
Het eerste geschilderde werk met dit onderwerp dateert uit 2003. Het betreft een muurschildering in de Frederikstraat in Crooswijk, Rotterdam. De muren van een hoge doorgang in een nieuwbouwblok zijn zo beschilderd dat het lijkt alsof de doorgang ontstaan is door een woning af te breken. Men ziet resten behang, trapleuningen, tegels enzovoort.
Een tweede project was een aantal schilderijen van de sloop van het kantoorpandje op de hoek van de van de Boschstraat en de Schenkweg in Bezuidenhout-west (eind 2006).
Sindsdien is de stadsvernieuwing van Den Haag zijn vaste onderwerp.

28 Maart 2008
Arno van Roosmalen (directeur Stroom Den Haag)

op Kunst van de dag bij Galeries.nl over het schilderij:


'Hoek Parallelweg en Stationsweg'
Een schilderij van een plek in Den Haag waar ik jarenlang elke dag kwam. Niettemin vraag ik me af of ik het herkend zou hebben. De titel brengt uitsluitsel: 'Hoek Parallelweg en Stationsweg'. "De kunstenaar Willem van der Hofstede is al jaren bezig de Haagse hoogbouw op foto te zetten alsook panden die leegstaan om gesloopt te worden.", vermeldt het persbericht. Op de foto te zetten... Het schilderij lijkt inderdaad zwaar beïnvloed door (het standpunt en kadrering van) de fotografie. Waarschijnlijk lag er letterlijk een foto aan ten grondslag.
Waarom dan toch een schilderij? Op basis van de foto zou ik de plek onmiddellijk gelocaliseerd hebben. Vertraagt de schilderkunst de blik? Verblindt schilderkunst? Wat komt er dan voor in de plaats? De beheersing, het gezag, de vaardigheid van de maker? Heeft dit beeld de gedaante van een schilderij om respect voor de kunstenaar af te dwingen, om nog duidelijker 'kunst' te kunnen zijn?
Ligt daar mijn twijfel? Ik word enerzijds door het werk ingepakt want het is prachtig, verleidelijk, sfeervol en heeft precies het goede onderwerp, maar anderzijds is het zelfingenomen en narcistisch.

© Copyright 2008: Arno van Roosmalen.